måndag 18 maj 2015

Kroppsspråk

Det här är en TED jag velat se länge som handlar om kroppsspråk.

Det första som slog mig, var under ett litet videoklipp där en polisvakt får skaka hand med Obama, sedan direkt efter tror han att han kommer få skaka hand även med premiärministern så han sträcker ut handen, men premiärministern går bara förbi. Snopet tar vakten tillbaka sin hand.

Jag tänker att hade det där hänt mig så hade jag bara fokuserat på hur pinsamt det var att jag sträckte ut handen för att hälsa på premiärministern och hur jag blivit avvisad. Istället för att tänka shitmygadd jag har precis skakat hand med Obama. Hur sjukt är inte det egentligen?

Videon handlar om att vi påverkas av vårt kroppspråk. Om vi står i en kraftposition, tex med öppna armar eller särade ben och hakan upp så ökar flödet av testosteron och bildandet av kortisol minskar. Tvärtom sker när vi står/sitter i slutna positioner mer armarna i kors eller ihopsjunkna.

Det betyder att vi kan prestera bättre på tex en arbetsintervju om vi tar ett par minuter inne på toaletten och står i en kraftposition.

Något annat jag tar med mig från videon är att precis som den förra talaren jag recenserade så var även denna väldigt genuin och känslosam. Detta träffar verkligen och budskapet går in ännu bättre.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar