söndag 3 maj 2015

Få koll på din ekonomi

Jag har haft både lite och mycket pengar att röra mig med, och alltid anpassat mina utgifter efter mina inkomster.
Något som dock är väldigt lätt hänt är att man i takt med att inkomsterna ökar, ökar sina utgifter. Man börjar äta ute varje lunch, man köper dyrare skönhetsprodukter, skaffar bil, köper ny elektronik etc.

Detta kan såklart vara helt okej om det är vad man vill använda pengarna till. Många gånger vet vi dock inte var alla pengar egentligen tar vägen och kanske inte riktigt känner att vi spenderar dem på rätt saker.

Något som jag gjorde som hjälpte mig väldigt mycket var att skriva ner alla mina utgifter och inkomster i ett excelblad. Detta var många år sedan, och idag finns både appar (ex tink) och websidor (balansbladet.se) som kopplas till dina bankkort och gör detta jobb betydligt lättare.

Detta var under tiden jag studerade och jag hade inte så mycket pengar att röra mig med. Jag märkte att mycket av mina pengar gick till fika. En latte för 30 kr och ibland fikabröd också för 30 kr. Jag insåg att det var bättre om jag istället tog te för 20 kr. Egentligen var det sällskapet att träffa en vän och sitta ner och prata som jag var ute efter och då skulle det inte spela någon roll om jag tog kaffe eller te. Jag valde att istället oftare dricka te när jag fikade och kunde därmed äta ute fler gånger för de pengarna jag sparade in.

Oftast brukar det finnas åtminstone en utgift man blir förvånad över hur mycket man faktiskt spenderar på.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar