tisdag 10 juni 2014

Man måste vara den förändring man vill se i världen


Min bror föddes med kolik och skrek tills han var helt röd i ansiktet. Vår morfar kastade en blick på honom och förkunnade "han kommer att bli statsminister".

Riktigt så blev det inte. Än. Men han har ett brinnande intresse för politik och kan föra en konversation om allt och inget med allt och alla.

Han är framme och plockar upp matvarorna som ramlar ut ur den stackars mannens trasiga matkasse innan du ens hinner reagera på vad som hänt. Han håller upp dörrar, hjälper till med barnvagnar och går in på fritidsgårdar och frågar hur ungdomarna har det.

Han inte bara kan föra en konversation om allt och inget med allt och alla, han gör det också; ofta.

Han hälsar på alla som går förbi, vissa blir glada och hälsar tillbaka medan andra går förbi. Kanske uppfattade de inte att det var till just dem, kanske vill de inte hälsa på främlingar, vem vet, det är inget min bror skänker en tanke åt. Han hejar vidare.

"Genom att hälsa på varandra skapar man trygghet och samhörighet i området" förklarar han.

Som lillasystern som smög in i garderoben när hennes storebror var borta och lånade alldeles för stora kläder, går jag nu runt och hejar på var och varannan människa på mina promenader. En del hejar tillbaka, andra hajar till, men det är inget jag skänker en tanke åt. Jag hejar vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar